Akinél nagyobb szamuráj még nem született... Mijamoto Muszasi élete és tanításai
Hogyan válhat az ember olyanná, mint egy tökéletes penge, ami kívül kemény, de belül lágy? Mijamoto Muszasi, a talán leghíresebb japán kardforgató világéletben erre a kérdésre kereste a választ. A legenda most is él, és a cikk elolvasása után még inkább élni fog...
A legnagyobb
Mijamoto Muszasit (1584-1645) sokan minden idők legnagyobb japán kardvívójának tartják. Muszasi kétkardos technikájával vált híressé. A kardművészet gyakorlása mellett a mester foglalkozott szobrászattal és festészettel is. Híres és hírhedt kardvívó volt, aki a számtalan, sokszor halálos kimenetelű párbajok alatt sem talált legyőzőre.
Tipikus ronin, azaz gazdátlan szamuráj volt, aki csak élete késői szakaszában vált igazi szamurájjá, és a kardforgatás egyik stílusának alapító mesterévé. Fokozatosan formálta át magát ösztönös harcosból olyan emberré, aki megszállottan keresi a vallásos önfegyelemet és a természettel való azonosulást. Tudatosan alakította harci képességeit a háborús szolgálat helyett a békeidős jellemépítés eszközévé. Népszerűségének fő forrásai, a halála előtt írt művek: a Go Rin No Sho, az "Öt gyűrű/kör/elem könyve" és a harcosok számára írt viselkedési kódex, a Dokukodo, "Az egyedül járó útja".
Már életében legenda
Mijamoto Muszasi, teljes nevén Sinmen Muszasi No Kami Fujivara No Genshin Mimaszaka megyei Mijamotóban született 1584-ben, szamuráj családban. Hétévesen árva maradt. Nagybátyja hatására kardvívással kezdett foglalkozni - tizenhárom évesen párbajozott először.
Tizenhat évesen elhagyta családját, és vándorútra kelt. Egészen ötvenéves koráig járta az országot, és több száz párbajból és csatából került ki győztesen. Még életében legendává vált: huszonnyolc évesen már híres kardvívó, és még se alapít iskolát, pedig több nemestől is kapott kedvező ajánlatot.
Harmincévesen rádöbbent arra, hogy nem a Stratégia Útjának (harc, háború művészete) ismerete miatt győzedelmeskedet. Ezek után éjt nappal edzett, hogy megértse mi a Stratégia Útjának a lényege.
Ötvenévesen, "elérve a Stratégia Útját", kényelemben és megbecsülésben élhetett volna, de ő minderről lemondott, és visszavonult egy hegyi barlangba, meditációnak szentelve idejét. Ebben az időszakban írta meg fő művét, a Go Rin No Sho-t (a Stratégia kézikönyve a kard és az élet csatáiról). Muszasi 1645-ben halt meg, egy héttel az után, hogy megírta a Dokukodot.
Muszasi tanít - A GO RIN NO SHO
A könyv, mint erre Muszasi többször is utal, csak a harci művészet elkötelezett, töprengő, kereső gyakorlója számára jelenthet segítséget. A könyv nem csak párbajtechnikák gyűjteménye, hanem egy etikai kézikönyvecske, amit a mindennapi elmélkedések és gyakorlások céljára írt.
Muszasi tanácsai az olvasóhoz:
"Az utam szabályai azokhoz szólnak, akik az én hadászati módszerem akarjáktanulmányozni:
1. Ne legyél gonosz! 2. Szüntelenül gyakorold a Ni Ten Ichi Ryu tanait! 3. Ismerd meg a többi művészetet! 4. Tanulmányozd a különböző mesterségek útjait! 5. Lásd a különbséget a mindennapok nyeresége és vesztesége közt! 6. Törekedj a hatodik érzék és a sokoldalúság fejlesztésére! 7. Ismerd fel a dolgok igazi, láthatatlan lényegét! 8. Figyelj a kicsiny dolgokra is! 9. Ne tégy hasztalan dolgokat!
Szükséges, hogy elfogadva e szabályokat gyakorold az utat, ha nem nyitottan figyeled a világot, akkor sohasem leszel az út mestere. Ha magadévá teszed az utam, akkor húsz vagy harminc ellenfél sem bír majd veled. Először a lelked kell a harcművészetnek adnod, s ha megingathatatlan módón járod az igazi utat, akkor győzhetsz technikával vagy akár a pillantásoddal is. Gyakorlással teljesen ellenőrizhetővé válik a tested, és győzhetsz fizikailag, sőt sok-sok edzés után lelkileg is. Ha már ezen a szinten vagy, legyőzhet bárki is? Egy igaz ember jól irányíthatja az embereit, betartva a törvényeket. Vezetni fogja az országot, okítani a népet, megőrizve a rendet. Ha van út, mely kimondja, nem győzhető le a lélek, akkor ez a hadászat útja."
Muszasi könyve öt részből áll:
A Föld könyve, melyben "a stratégia ösvényét körvonalazom, gondolkodásmódot vagyis az én filozófiámat". Nagyon fontosak a helyes alapok, amire majd a később tanultakat lehet alapozni, vagyis a helyes gondolkodásmód, ítélőképesség és önismeret.
A Víz könyve Muszasi stratégiai lényegének leírása a korlátoktól megszabadult kötetlenség szelleme, ami "Hasonlatossá válik a vízhez. A víz mindig a külső körülmények szerint az adott formának megfelelően alakul. Lehet csörgedező patakocska, de viharzó tenger is". A folyamatos változó képesség. Nem szabad leragadni egy fegyvernél vagy egy technikánál sem.
A Tűz könyve "a harccal foglalkozik és a harc lényege ugyanaz, mint a tűzé, akár kicsi tűz, akár nagy hevesség és változékonyság.’" Átalakulás. A harcot, mint egy tisztító tüzet, lehet elképzelni, a harcosból kiégeti a felesleges dolgokat, mint például az önhitség.
A Szél könyve más iskolák stratégiáit ismerteti. Az igazi utat csak akkor lehet megismerni, ha ismerünk másokat is. Saját Utunk iránti elkötelezettségünk csak így lehet megalapozott, és csak így biztosíthatjuk a jó irányt haladásunkhoz. Nyitottnak kell lennünk.
Az Üresség könyve a megfoghatón túli titokzatos lényegre való utalás. Olyan ismeret, aminek közvetlen forrása nem az öt érzékszervvel behatárolt világ. Intuíció, érzék, hit.
Az öt könyv rendszere a régi kínai filozófia, "durvából a finomabba" elvet követi, és az öt őselemre: föld, víz, tűz, levegő, éter (üresség) építi magyarázatait. Az öt elem tanának összefüggései elsősorban mégsem szó szerint kell érteni, hiszen az ókori indiaiak vagy a görögök tanaihoz hasonlóan, ezek a világegyetem fő jelenségeit, egyetemes törvényszerűségeket szándékoztak egységes rendszerbe foglalni. Ezért lehet az öt őselem tanát a harcos útjával párhuzamba állítani, mégpedig úgy, hogy a harcos fejlődésének útját jellemző fordulópontokhoz különböző tanácsokkal látja el a keresőt.
Párhuzamok között
Egyes elemzések szerint a karatéban tanult öt Heian (jelentése: békés elme) kata Miyamoto Muszasi "Az öt gyűrű könyvé"-nek mintájára született.
Japán leghíresebb harcosa öt fejezetre osztotta művét: a Föld, a Víz, a Tűz, a Szél és az Üresség könyvére. Ennek alapján a Heian Shodan képviselheti a földet, mivel technikái alapvetők, erősen földhöz kötöttek, a Heian Nidan katában több folyamatos mozdulat találatot találhatunk, mely a vízhez hasonló, a Heian Sandan már inkább a küzdelemhez hasonlít, így ez a tűz katája. A Heian Yodan a szél katája, a Heian Godanban ugrás is található - ez az űr, üresség-kata.
Az öt Heian kata a technikák nagy variációit és sok alapállást tartalmaz. Ismeretével a karatéka képes megvédeni magát a legtöbb helyzetben, - innen is adódik a nevének is a jelentése.
Öt alapállás - Ötféle hozzáállás
Pusztakezes technikák, az alapfegyverek (nunchaku, sai, tonfa), és a katana sok-sok évi gyakorlása után érdemes elmélyedni a kétkardos technikákon. Addigra valójában a két kard egy lesz. Megszűnnek a különbségek.
Dokukodo, az egyedül járó útja
Mijamoto Muszasi a Dokukodo (''Az egyedül járó útja'') címet adta annak a viselkedési kódexnek, amelyet a harcosok számára írt.
Ezt a címet a Sodoka (''Az azonnali felébredés éneke'' vagy ''Az Út megvalósításának éneke'') egy szakaszából kölcsönözte: ''Mindig egyedül megy, mindig egyedül jár''.
A szamurájok katonai kiképzésben részesültek, de a bushido (''A harcos útja'') túlmegy a fegyveres gyakorláson, ez egy becsületkódex, amely a szülői kapcsolatokhoz való hűségen és a zen-en alapul. A "szamurájok zenjét" tanulmányozva, észrevehetjük, hogy ahogyan ők értik Buddha útját, az meglepően igaz és mély. Muszasi 1645-ben halt meg, egy héttel azután, hogy megírta a Dokukodot. A kéziratot Kumamotóban őrzik.
1. Ne szállj szembe a kor szokásaival, amelyben élsz! 2. Ne keresd az élvezeteket! 3. Mindenben maradj pártatlan! 4. Másokkal törődj, ne magaddal! 5. Egész életedben hagyd figyelmen kívül a vágyaidat! 6. Ami megtörtént, megtörtént, ne sajnáld! 7. Ne irigyelj senkit, se jóban, se rosszban! 8. Akármi legyen is az utad, indulj szomorúság nélkül! 9. Ne tégy szemrehányást sem másnak, sem magadnak! 10 Ne őrizz kötődéseket a szívedben! 11. Ne sóvárogj semmi után! 12. Ne kívánj otthont magadnak! 13. Ne keresd az ínyencfalatokat! 14. Ne gyűjts régiségeket, hogy aztán eladd őket! 15. Ne gyakorolj önmegtartoztatási rítusokat! 16. A fegyvereiden kívül ne ragaszkodj semmilyen tárgyhoz ezen a világon! 17. Addig gyakorold az Utat, amíg már nem félsz a haláltól! 18. Ne kívánj gazdagságot öreg napjaidra! 19. Tiszteld az isteneket és a Buddhákat, de ne kérj tőlük semmit! 20. Mondj le az életedről, de nem a becsületedről! 21. Soha ne térj le a harcosok útjáról!
Kívül kemény, belül lágy
Az ész-szív páros egységét kell tökéletesíteni, ami a harcosok számára gyakorlatban a kard és toll, vagy kard és ecset útjának egységében nyilvánulhat meg. Így válhat az ember olyanná, mint egy tökéletes penge, ami kívül kemény, de belül lágy.
Muszasi célja, hogy megértse a stratégia mögött rejlő igazi elvet, a Stratégia Útjának lényegét. A Stratégia Útja az emberi élet jelenségeinek miértjét tárja fel annak, aki ezen az Úton jár.
|